GUIDE ADVOKAT AS
AKTUELT
Les vår siste artikler
og siste nytt!
PRIVAT
Trenger du bistand privat?
Se våre kompetanseområder.
NÆRING
Trenger du bistand til din næring?
Se våre kompetanseområder.
Behandling av personopplysninger i Guide Advokat AS*
(*Omfatter Guide Advokat AS (923 359 540) og de til enhver tid tilkyttede advokater)
Når du er i kontakt med oss, for eksempel som privatklient eller som kontaktperson hos en selskapsklient behandler Guide Advokat AS personopplysninger om deg. Nedenfor finner du derfor informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er Guide Advokat AS ved styreleder. Kontaktinformasjonen til Guide Advokat AS er: Postboks 403 Sentrum, 5805 Bergen, post@guideadvokat.no, 55 23 98 80.
For spørsmål du måtte ha om vår behandling av personopplysninger kan du kontakte oss.
Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål avhengig av hvem du er og hvordan vi kommer i kontakt med deg. Vi samler inn følgende personopplysninger til formålene angitt her:
Utlevering av personopplysninger til andre
Vi utleverer eller overførte ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag eller pålegg for slik utlevering. Eksempler på dette vil typisk være rettslig forpliktelser som pålegger oss å gi ut informasjonen til motparter, domstoler eller offentlige organer.
Guide Advokat DA bruker videre databehandlere til å behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av behandlingen. Vi benytter oss av følgende databehandlere per i dag: I hovedsak selskapet Fana Data AS m.v. som er vår leverandør av IT-driftstjenester, samt «Jussys» som er vårt administrasjonssystem og «Mammut» som er vårt regnskapssystem.
All behandling av personopplysninger som vi foretar skjer innenfor EU/EØS-området.
Lagringstid
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for.
Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes, hvis du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt. Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle en rettslig forpliktelse fra myndighetene slettes når lovgrunnlaget bestemmer det. Dette gjelder for eksempel bokførings- og regnskapsregler.
I tabellen under er en oversikt over hvor lenge vi behandler personopplysninger for ulike formål:
Formål | Lagringstid |
---|---|
Klientadministrasjon | Opptil 10 år etter avslutning av siste sak |
Lagring/oppbevaring av saksdokumenter | Opptil 10 år etter avslutning av siste sak |
Faktureringsinformasjon | Opptil 5 år etter utløpet av det regnskapsår fakturering ble foretatt |
Informasjon om potensielle klienter | Opptil 5 måneder |
Kunnskapsforvaltning (f.eks. gjenbruk av dokumenter i senere saker). | Opptil 10 år |
Rekruttering | Opptil 3 måneder etter utløpt søknadsfrist. Ved samtykke fra søkeren lagrer vi CV, søknad, attester og vitnemål i opptil 2 år for bruk i nye, relevante stillingsutlysninger. |
Sikkerhetslogger | Opptil 1 år |
Sikkerhetskopier (backup) | Opptil 3 år |
Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling og på visse vilkår rette innsigelse mot behandlingen. Du kan lese mer om disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
For å ta i bruk dine rettigheter må du ta kontakt med oss på e-post eller telefon. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager. Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på er å melde deg av nyhetsbrevet ved å følge avmeldingslenken i hvert nyhetsbrev. Du kan også ta kontakt med oss på e-post eller telefon.
Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene. I tillegg vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår nettside.